. panji semarang berita politik sukan hiburan hot gossip kontroversi sensasi hangat panas: Dari Seorang Yang Gagal & Hampir Tiada Apa Kini Jadi Orang Terkaya Di Asia

facebook like pop up

Thursday 31 May 2018

Dari Seorang Yang Gagal & Hampir Tiada Apa Kini Jadi Orang Terkaya Di Asia







TOTAL VIEW
page visitor counter
who is online counter blog counter


Jack Ma atau Ma Yun (马云) (lahir 10 September 1964) ialah seorang usahawan Cina yang berasal dari Hangzhou, Zhejiang, China . Beliau adalah Pengerusi Eksekutif Alibaba Group, yang merupakan keluarga perniagaan berasaskan Internet yang sangat berjaya. Beliau adalah pengusaha dari China pertama yang muncul di muka depan Forbes.

Hari ini, beliau orang yang paling kaya di China & Asia, dengan nilai asset USD20 Bilion. IPO Alibaba merupakan IPO terbesar di dunia, dibuka di New York Stock Exchange (NYSE)mengatasi saham IPO Facebook milik Mark Zuckerberg. Platform Alibaba digunakan oleh lebih seratus juta orang setiap hari.

Bagaimanakah kehidupan Jack Ma sebelum dia menjadi kaya ??

1. Hidup susah. Lahir dalam zaman komunis dan keluarga miskin. Takde duit atau network. Orang tuanya bekerja sebagai pemuzik tradisional selain bergantung dengan bantuan pencen RM150 sebulan.

2. Sanggup kerja tanpa gaji untuk belajar ilmu. Sebab beliau nak belajar bahasa English waktu remaja, beliau sanggup bangun jam 5 pagi, duduk depan hotel untuk beri tour percuma asalkan beliau dapat belajar bahasa English.

3. Tak pandai belajar. Gagal 2 kali dalam peperiksaan nak masuk kolej, hanya lulus selepas percubaan ke-3 untuk jadi guru.

Jack Ma pernah menjadi guru sekolah menengah dengan gaji RM36.00 – RM45.00 sebulan, berikutan latar belakang pendidikanya dari Universiti Perguruan Hangzhou dalam bidang Sarjanah Bahasa Inggeris.

4. Takde orang nak ambil bekerja. Beliau pergi banyak temuduga (lebih 30) selepas tamat pengajian, tapi kena reject banyak kali. Nak jadi polis, mereka cakap beliau tak layak.

Paling sedih bila KFC nak buka di China dan mereka buat temuduga walk-in/terbuka. 24 orang turun ke temuduga tersebut, 23 orang dapat kerja di KFC, kecuali Jack Ma. KFC pun tak mahu ambil beliau sebagai pekerja.

5. Gagal berniaga. Pernah gagal dalam dua kali perniagaan lain sebelum AliBaba.




6. Tiada pengalaman. Tanpa sebarang pengalaman atau pendidikan akdemik dalam bidang komputer dan perisian. Beliau buka syarikat AliBaba pada 1998, dan syarikat ini rugi selama 3 tahun tanpa sebarang keuntungan.

7. Tetap yakin diri. Beliau kemudian cipta program untuk proses bayaran bernama AliPay, dan banyak kawan dan pelanggan Jack yang komen : “Ini idea paling bangang dalam semua idea kau”.

Hari ini, Alipay ada 800 juta pengguna. Kalau beliau dengar pendapat klien atau rakan beliau, pasti dah berkubur program AliPay.

8. Fokus. Niat beliau membuka Alibaba adalah untuk membantu & membolehkan peniaga SME di China menjual barangan mereka di platform global. Sehingga hari ini fokus beliau masih sama.



Kini Alibaba adalah sebuah syarikat global dengan 22,000 pekerja dan 90 pejabat. Laman yang popular, Taobao dan Tmall.com, mewakili 80% daripada jualan runcit dalam talian China, dan menerima lebih daripada 100 juta pelawat sehari. Kumpulan dan sekutunya mengendalikan perniagaan e-pembayaran, dana pelaburan dalam talian, pengkomputeran mega dan perkhidmatan mudah alih. Mengingati kembali betapa sukarnya untuk mendapatkan pembiayaan untuk perniagaan terjemahannya, Ma memulakan perkhidmatan pinjaman untuk membantu usahawan. Alibaba juga masuk ke hiburan dan sukan, memperoleh syarikat-syarikat media dan pasukan bola sepak di pra-IPO membeli-belah.

Ma meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pada tahun 2013, dan kini meneruskan usaha dermawan. Tetapi dia masih ketua strategik di Alibaba, dan wajah awam syarikat. Dia, oleh semua akaun, masih terlibat dalam membuat keputusan pengurusan. (Sumber adalah dari CNN Money)




Jack Ma Alibaba Jutawan Yang Sangat Berjaya


Jack Ma memberi inspirasi kepada pengusaha perdagangan berasaskan internet. Ini menjadikan beliau seorang contoh yang berjaya dalam bidang tersebut. Tiada apa yang mustahil. Hanya memulakan sedikit pelaburan, akhirnya menjadi gergasi dalam dunia perniagaan. Dengan adanya internet, dunia bergerak pantas dan yang lemah dan lembab akan tewas.

Jack Ma hanya merialisasikan satu idea yang mudah yang asalnya daripada penyelesaian masalah yang wujud dalam e-dagang. Cetusan tersebut diiringi ketekunan dan usaha yang jitu untuk menjadikan empayarnya lebih luas.



Jack Ma Untold Video Story ..... Must Watch !!





THIS ARTICLE IS SPONSORED BY

THIS IS WHAT YOU REALLY WANT !!
THIS IS ABSOLUTELY AMAZING !!






Please LIKE if you like this article or give some comment, TQ