. panji semarang berita politik sukan hiburan hot gossip kontroversi sensasi hangat panas: Projek ECRL tidak munasabah, membebankan rakyat - Prof Jomo

facebook like pop up

Tuesday 29 May 2018

Projek ECRL tidak munasabah, membebankan rakyat - Prof Jomo





Apa perlu kereta api laju angkut kargo, soal Jomo



Pakar ekonomi terkemuka itu mempersoalkan siapa yang akan menjadi pengguna harian kereta api dari Pantai Timur ke Kuala Lumpur ??

ECRL adalah satu projek yang tidak berdaya maju untuk pertumbuhan ekonomi. Ia Bukannya pelaburan tetapi adalah pinjaman dari bank China

“Jadi ia untuk siapa? Adakah orang akan datang kerja dari Kuantan dan Kelantan ke Kuala Lumpur setiap hari? Tidak masuk akal, ia adalah keterlaluan”

Jomo berkata muatan kargo tidak perlu diangkut menggunakan kereta api kelajuan tinggi, sambil mempersoalkan sama ada ia dapat menarik penumpang setiap hari.

Menurut Jomo, justifikasi membangunkan ECRL adalah bagi menampung hampir 60 juta tan muatan setiap tahun menjelang 2035.

“Ini sesuatu yang luar biasa memandangkan KTM hanya membawa kira-kira enam juta tan setahun dalam keseluruhan rangkaiannya di seluruh negara,” katanya.



KUALA LUMPUR: Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang menghubungkan Pelabuhan Klang dengan bandar-bandar utama di Pantai Timur Semenanjung Malaysia dilihat sebagai satu projek yang tidak munasabah.

Menurut pakar ekonomi Prof Dr Jomo Kwame Sundaram, Malaysia akan menanggung segala risiko dalam menyelesaikan hutang terbabit bersama faedah dalam tempoh dua dekad.

Malah, Prof Jomo turut mempersoalkan mengapa sistem landasan kereta api sedia ada tidak boleh dipakai.

Pada masa sama, beliau meragui jika jumlah penumpang dan muatan mencukupi bagi menyokong pembinaan laluan rel berkelajuan tinggi itu. "Kita hanya perlu mempercepatkannya, bukan membangunkan kereta api laju atau kereta api bullet.

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merupakan antara penyokong kuat projek sepanjang 690km itu yang merupakan salah satu daripada memorandum persefahaman (MoU) ditandatangani Malaysia dengan China.

Ia diumumkan Najib pada Bajet 2017 yang dibentangkan tahun lalu, melibatkan syarikat gergasi China, China Communications Construction Co (CCCC) dengan pinjaman dibiayai Export-Import Bank of China (Exim).

Sebelum ini, memetik laporan Malaysiakini, projek ECRL ini dilapor menelan belanja lebih RM60 bilion di mana RM55 bilion daripadanya akan dipinjamkan oleh bank dari China dengan kadar bunga rendah.

Kata Jomo, pinjaman yang dibuat Malaysia daripada Export-Import Bank of China (Exim Bank) akan digunakan untuk membayar China Communications Construction Company (CCCC), kontraktor utama ECRL.

“Pembayar cukai Malaysia sudah pasti akan menjadi penjamin bagi pinjaman itu,” katanya lagi. "Jika lonjakan besar dalam jumlah kargo yang diunjurkan tidak menjadi kenyataan, projek itu akan kerugian besar, bermaksud pembayar cukai untuk generasi seterusnya perlu membayar hutang projek ECRL,” jelasnya.

Prof Jomo ialah ahli Majlis Penasihat Kerajaan yang berfungsi menasihati kerajaan mengenai ekonomi dan kewangan.

Ahli majlis yang lain terdiri daripada bekas menteri kewangan dan ahli perniagaan Tun Daim Zainuddin; bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz; bekas Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Hassan Merican; tokoh korporat, Tan Sri Robert Kuok.



Best Song Ever .....





THIS ARTICLE IS SPONSORED BY

THIS IS WHAT YOU REALLY WANT !!
THIS IS ABSOLUTELY AMAZING !!






Please LIKE if you like this article or give some comment, TQ