. panji semarang berita politik sukan hiburan hot gossip kontroversi sensasi hangat panas: Siapa Pak Cik Ni ??

facebook like pop up

Monday 28 May 2018

Siapa Pak Cik Ni ??







TOTAL VIEW
page visitor counter
who is online counter blog counter


Bagi yang tak kenal beliau..

UNCLE ni pi mana-mana naik LRT je. Bawa beg macam budak kolej. Pakai pun jam Casio murah.

Uncle ni mak dia Cina, bapa dia India (Cindian) sebab tu muka macam Melayu.

Uncle ni dah lama peluk Islam.

Nak bagitahu satu benda je, Uncle ni walau nampak sempoi, tetapi adalah bekas pelajar Maktab Tentera Diraja yang ada Ijazah PhD dari university terbaik di US - University Harvard.

Uncle ni juga adalah Profesor Akademi British, Felo Pelawat di Cambridge (1987-1988, 1991-1992), Fulbright Profesor Pelawat di Universiti Cornell (1993) dan Felo Pelawat Penyelidik Kanan di Institut Penyelidikan Asia, Universiti Nasional Singapura (2004).

Pada Januari 2005, Uncle ini adalah Penolong Setiausaha Agung bagi Pembangunan Ekonomi di Jabatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Hal Ehwal Ekonomi dan Sosial, dan (Kehormat) Penyelaras Penyelidikan bagi Kumpulan G24 Antara Kerajaan mengenai Hal Ehwal Kewangan dan Pembangunan Antarabangsa sejak Disember 2006.

Tiga tahun lepas Uncle ni bertugas sebagai Penolong Ketua Pengarah dan Penyelaras Pembangunan Ekonomi dan Sosial di PBB.

Dan sekarang Uncle ni dah jadi salah seorang ahli penasihat kerajaan Malaysia.

Nama uncle ni unik sikit, Jomo Kwame Sundaram. Lebih dikenali sebagai Prof Dr Jomo KS.


Prof Dr Jomo KS

Saja nak bagitahu, kot-kotla terserempak dengan 'uncle' nih kat LRT.
Jangan cakap abam tak bagitahu lak.

Dengar citer dr ni terkenal dgn sifat garang & tegasnya ketika mengajar ...
Kalau tak percaya silalah tanya anak anak muridnya ...

Sumber : Syahril A. Kadir



Berikut sedikit biodata mengenai diri beliau :



1. Dilahirkan di Pulau Pinang pada tahun 1952, Jomo dinamakan sempena dua pemimpin anti-penjajah Afrika


Jomo Kenyatta (kiri) dan Kwame Nkrumah (kanan).

Ibu bapanya telah mendapat ilham dari nama Jomo Kenyatta yang merupakan Presiden Kenya pertama dan Kwame Nkrumah yang merupakan Presiden Ghana pertama. Pada awalnya, Jomo menghabiskan masa beliau di kampung halamannya di mana beliau menghadiri Penang Free School sebelum berpindah ke Royal Military College pada umur 15 tahun.

2. Jomo merupakan alumni di dua buah Universiti Ivy League



Jomo kemudiannya menghadiri Yale College (1970-1973) dengan biasiswa penuh. Setelah lulus dalam bidang ekonomi, Jomo ke Sekolah Kennedy di Harvard untuk mendapatkan MPA pada tahun 1974.

Jomo kembali ke Harvard pada tahun 1977 untuk menghabiskan ijazah kedoktoran semasa mengajar di Yale.

3. Beliau menghabiskan masanya selama bertahun-tahun untuk berkongsi pengetahuan dalam bilik darjah



Beliau kembali ke Malaysia untuk penyelidikan tesis kedoktorannya pada tahun 1976 sebelum menyertai fakulti ekonomi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada awal tahun 1977. Pada pertengahan tahun 1982, Jomo berpindah ke Universiti Malaya, di mana beliau tinggal di sana hingga tahun 2004.

Beliau adalah Profesor Akademi British dan kemudian Felo Pelawat di Cambridge (1987-1988, 1991-1992), Fulbright Profesor Pelawat di Universiti Cornell (1993) dan Felo Pelawat Penyelidik Kanan di Institut Penyelidikan Asia, Universiti Nasional Singapura (2004).



4. Jomo berkhidmat di Jabatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) selama satu dekad
dalam pelbagai peranan



Pada Januari 2005, Jomo menjadi Penolong Setiausaha Agung bagi Pembangunan Ekonomi di Jabatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Hal Ehwal Ekonomi dan Sosial, dan (Kehormat) Penyelaras Penyelidikan bagi Kumpulan G24 Antara Kerajaan mengenai Hal Ehwal Kewangan dan Pembangunan Antarabangsa sejak Disember 2006.

Bersama-sama dengan Bank of International Settlements, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan G24 di bawah kepimpinan beliau telah diakui sebagai organisasi antarabangsa yang memberi amaran akan berlaku krisis 2007-2009.

Beliau juga merupakan Penolong Ketua Pengarah dan Penyelaras Pembangunan Ekonomi dan Sosial di Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB bermula tahun 2012 hingga 2015.



Melalui perkhidmatannya dengan PBB, Jomo berjaya membina satu konsensus antarabangsa untuk memastikan dasar ekonomi dan sosial yang saling melengkapi untuk pembangunan lestari, insentif pelaburan yang sesuai, penjanaan pekerjaan, dan pemulihan ekonomi yang kukuh.

Apa kata anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Kongsi Ya. Terima Kasih !!



Best Song Ever .....





THIS ARTICLE IS SPONSORED BY

THIS IS WHAT YOU REALLY WANT !!
THIS IS ABSOLUTELY AMAZING !!






Please LIKE if you like this article or give some comment, TQ